lördag 21 augusti 2010

Patologjävlar

Hej och hå, idag har varit en dag då det verkligen gått upp och ner.
Jag vaknade och var inte så gruvligt trött som jag varit på sistone och det var så himla skönt. Kanske är det järntillskottet som kickat in och fått mig piggare.

Hur som haver, efter duschen började jag att fundera på om jag skulle ringa patologen i Lund. Vi har nu väntat i exakt 4 månader på att få veta Mikaels dödsorsak. Jag har varit nervös i ett par veckor nu när jag vet att det varit dags för mamma att vittja brevlådan. Tänk om det är idag brevet kommer? Usch och fy. Fast vi vill ju ändå veta. Frågorna är många och svaren få. Därför tog jag tjuren vid hornen och ringde.

Jag svettades och hade hjärtklappning (jag gillar ju inte att ringa upp släkt och vänner ens)så det var ett tufft samtal att ringa då jag trodde jag skulle få jobbiga uppgifter.
Men nä, de är inte klara. FYRA månader efter han dog och tre efter han begravts är de fortfarande inte färdiga.
- Nej för det har ju varit semestrar och så.
Va fan, ska hela sverige behöva stanna för att det är semester? Och hur många börjar sin semester i mars, april eller juni? De borde ju hunnit en bit på vägen då menar jag med tanke på att han dog 20 april.

Visst är det en fin tanke med lång semester åt alla. Men varför stannar allt? Viktiga saker som att sörjade anhöriga får svar på sina frågor och kanske kan gå vidare i sorgen och med sina liv. Men nä. Glöm det. En månad till får vi vänta! FEM månader alltså. Det är så jävla galet. Förr tog det cirka 3 veckor. Funderar på att skriva ihop en artikel om de här galenskaperna.

Att dagen gick upp och ner var väl för att efter det samtalet blev det bättre. Fika med min syster Linda (nej vi är inte biologiska systrar, vi har liksom bara valt det) och sötaste Max. Det blev en del shopping också. Skursaker åt mig (inte kul),presenter för Linda (roligt).
Sen åkte jag iväg till min gamla vän Jessica för middag. Grillat, sallad och ugnspotatis samt vin till det. Gott gott! Att äta mat som andra lagat är bland det bästa jag vet. Jag är själv inne i en extrem trött-på-laga-mat period. Vill icke!

Hoppas ni får en fin lördag.
Nattinatt

1 kommentar:

  1. Det är en SKAM att anhöriga ska behöva vänta så länge på att få veta dödsorsaken!!!
    Alla sår som kanske börjat läka lite lite, ska rivas upp igen!!!
    Borde finnas vikarier även på en sån instans över semestern!!
    Kramen
    Chrissie

    SvaraRadera